عالم من الابداع
 
الرئيسيةالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 زيوت السيارات

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Mr.King
..:[~ المدير آلعام ~ ]:..
..:[~ المدير آلعام ~ ]:..
avatar

مهنتي :
هوايتي :
جنسيتي :
آلدولـه :
آلجنس : ذكر
تاريخ التسجيل : 10/02/2011
نوع الوندوز : windows 7 عدد المساهمات : 168
المشاركات : 35730

مُساهمةموضوع: زيوت السيارات    الثلاثاء مايو 07, 2013 11:32 pm



اولا : زيت الماتور









*
ينصح بضرورة تغيير زيت محرك السيارة من فترة لأخرى وفق العمر الافتراضى
للزيت المستخدم، وذلك للحفاظ على ماكينة السيارة من التآكل والهلاك.


*
فتغيير الزيت له أهمية كبيرة ، حيث يساعد على تبريد الموتور ، ويسهل
احتكاك الأجزاء المتحركة داخل الموتور مثل (الكامات - التكهات - البساتم)،
ويتم ذلك بتفريغ زيت الموتور القديم واستبداله بزيت جديد , بالإضافة إلى
استبدال الفلتر آخر جديدا فى الوقت نفسه.


* كما أن هناك نوعين من الزيوت ..
- الأول زيت معدنى ويتم تغييره كل 3000 او 5000 كم ..
-
وزيت صناعى"تخليقى"، ويتم تغييره من 15000:10000 كم .. وفق ظروف التشغيل
فهو مزود بإضافات أكسدة، ونظافة، وثبات كيميائى، ولا يوجد له معامل احتكاك.
ولذلك ينصح باستخدامه عن الزيت المعدنى


* كل
زيت وله صلاحية ولزوجة ودرجة حرارة معينه والتغيير بيحافظ على الأجزاء
الداخلية للقطع اللى بيتحرك فيها الزيوت وبيحميها من التآكل والصدأ

ولذلك لا يفضل ان يستمر الزيت فى المكنة لمدة اكثر من عام على الاكثر

*
لا تضع زيوت مغشوشة أو رخيصة وضع الزيوت الأصلية لاجل الحفاظ على السيارة
ولابد ان تكون الزيوت مطابقة للمواصفات العالمية .. واختار الزيت المناسب
لسياراتك وفقا لما صرحت بيه شركة سياراتك


*
واغلب سيارات نيسان اللزوجة المناسبة لها هى 5w 40 .. ووفقا الى مواصفات
api اختار ال sm لسيارات نيسان او الsn الاحدث منه حاليا .. وهذه هى اعلى
مواصفات الزيوت الحديثة التى وصلت اليها منظمة البترول الامريكية api

|

ملحوظة :-



* نيسان صنى n16 موديلات من 2001 الى الان

* نيسان صنى b14- b13 موديلات من 94 الى 2000 بتاخد كمية زيت 2.7 وبالفلتر 3لتر ...

* القاشقاى .. بتاخد 4:3

* نسب الزيت للمواتير اللى بتتعمر اكبر كما مذكور فى الجدول .. لان الماتور بيكون جديد خالص ومفهوش ولا نقطة زيت














صورة توضح شكل فلاتر نيسان الاصلية



* يجب تصفية الزيت الى اخره وبدون سرعة .. لازم يصفى الى الاخر .. ومتكنش العربية مايلة .. وتكون مرفوعة بكوريك تمساح والافضل الكوريك الثنائى عشان تصفى براحتها

* النقطة الاخرى واللى فى منتهى الاهمية وهى






اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

يفضل استخدام قمع عند وضع الزيت بهذه الطريقة كما موضح فى الصورة ..

*
عدم ملئ الماتور بالزيت اكثر من اللازم والمسوح بيه ..لان ذلك يسبب مشكلات
فى الماتور نتيجة لوصول الزيت الى عمود الكرنك الذى يدور بسرعة الاف
الدورات فى الدقيقة وحينما يصل اليه الزيت يتحول الى رغوة وهذا يعنى انها
لن تتكمن من ايصال الزيت الى الاجزاء التى تحتاج الى زيت









ثانيا : زيت الفتيس



* زيت الفتيس الاتوماتيك بيتم تغيره كل 40 الف كيلو ولما بتغيره بياخد 4 لتر ..

*
زيت الفتيس المانيول مش بيتغير الا لو كان فى تسريب وبيتزود فقط .. وعند
ال100 الف كيلو ممكن تغيره اذا كنت من هواه الحرق على االغيارات وبياخد 4
لتر


ملحوظة :

*
لو كان فى مشكلة فى الفتيس وفكوا الكنترول فلف بتاعه وبيتحط زيت فى الفتيس
من الاول وجديد بياخد من 7 الى 10 لتر .. ده فى حالة لو اتفك خالص


* ونوع الزيت المستخدم فى تغير الفتيس الاتوماتيك atf لكل عربيات نيسان او ما يعادله

* ونوع زيت الفتيس المانيول لنيسان صنى زيت لزوجته 75w 90 بمواصفات api = GL- 4
















ثالثا : مياه الردياتير والقربة




* الردياتير اهم عنصرفى مكونات دورة التبريد .. وكل ما حافظت عليه فى صيانته وكان شغال بدون اى مشاكل .. بيعطى عمر اطول للماتور

* ولذلك يجيب تغير مياه الردياتير كل 40 الف كيلو للعربيات الاتوماتيك والمانيول .. للمحافظة على الردياتير من اى عوامل صدا

* ويتم تغيره بمياه خضرا وحالة نقصان مياه القربة يتم تزويد مياه الردياتير من خلال قربة الردياتير حتى مستوى العلامة العليا بها،
ولاحظ أن
منسوب المياه في قربة الردياتير يزداد وينقص تلقائياُ تبعاُ لحالةالماتور
فهي تزيد والماتور سخن و تنقص عند برودة الماتور، بسبب زيادة الضغط و
الخلخلة التي تحدث بالردياتير أثناء السخونة و البرودة


*
وهناك نوعين من المياه .. مياه خضرا .. ومياه حمرا .. والاتنين وظيفتهم
واحدة .. الحماية من الصدأ والتآكل وتبريد الماتور من السخونة














[size=16]ملحوظة :-[/size]




* مواصفات مياه التبريد التى يجب وضعها فى الردياتير ..

أولا: تبريد الأجزاء الساخنة بالمحرك.
ثانيا: منع الصدأ والتآكل لأجزاء المحرك.
ثالثا: منع التجميد فى درجات الحرارة المنخفضة فى البلاد الباردة وهذا غالبا لا ينطبق على مجتمعنا المصرى
رابعا : تركيز المياه فيها يكون 50% او 40%

*
عند الوصول الى 80 الف كيلو او 100 الف كيلو يفضل تغير ترموستات الحرارة
لان السوستة اللى فيها بتصدى بسبب المياه والاملاح .. بدل ما تعطل بشكل
مفاجئ اثناء السير














رابعا : زيت الفرامل




* بيتم تغيره كل سنيتن او 40 الف كيلو وذلك لهذه الاسباب .. لان من خواص زيت الفرامل الصناعية ( الغير مرغوبة ) هو امتصاصه للرطوبة من الهواء المحيطبه ..
المشكلة
التانية ان الرطوبة فى الاساس ميه... و المية بتسبب الصداء... الموضوع مش
فارق اوى لو عربيتك مفيهاش ABS... لكن لو فيها ممكن ترسبات الصداء تعمل
مشكلة مع بلوف نظام الABS و تسبب انسداد يعوق عمل النظام

بعد
مرور اكثر من 18 شهر نسبة الرطوبة والميه تصبح 3% وهذه النسبة لوحدها كفيلة
بتخفيض درجة غليان الزيت بنسبة 25% ومن هنا نجد مشاكل مع توقف السيارة


ملحوظة :-









*
يفضل لما تغير تجيب زيت DOT4 و دة له درجة غليان اعلى من DOT3 المصرح بيه
من نيسان لكل سياراتها عشان يعطيك امان اكتر .. او لو هناك زيت dot 5.1
حيكون افضل طبعا


ولكن
مواصفاتهم كلهم تكون مكتوب عليها (fmvss no.116) لان دى المواصفات اللى
صرحت بيها نيسان وقالت انها مناسبة لزيت فرامل سياراتها ..



*
لابد من استخدام نوع زيت ثابت للسيارة اثناء تغيير زيت الفرامل منعا لحدوث
مشاكل تنتج عن اختلاط انواع الزيوت المختلفة داخل علبة الفرامل.


* أهمية تغيير زيت الفرامل كل 40000 كيلو يؤدى للحفاظ على قوة الفرامل، وأيضا الجلود والمساطر والخراطيم الموجودة داخل دائرة الفرامل



خامسا : فريون التكيف



















* معلومات عن اوازن الفريون فى سيارات نيسان




- الصنى بتاخد 450 جرام


- التيدا بتاخد 500 جرام


- الليفينا بتاخد 500 جرام


- البلوبيرد بتاخد 500 جرام


- الاكس تريل بتاخد 550 جرام


- القاشقاى بتاخد 500 جرام




* نوع الفريون المستخدم R134a




ملحوظة :-






* زيادة كبيرة عن هذه النسب تؤثر فى سحب العربية وبيقا فى حمل على الماتور .. والنقصان بزيادة كبيرة يوثر على اداء التكيف




* زيادة طفيفة او نقصان طفيف لايوجد بيها اى مشكلة




* لما
تكون العربية وقفت فترة طويلة معرضة للشمس يجب بدء تشغيل العربية وقيادتها
لعدة دقائق مع فتح نوافذها. وتشغيل التكيف على درجة تبريد متوسطة بسرعة
كبيرة حتى يتم طرد الهواء السخن






سادسا : زيت الباور







* زيت الباور بفعل عامل الوقت في الخدمة والظعط يفقد خواصة التزييتية .. وما أن يفقد تلك الخواص تتحول مكوناته إلى شوائب تعمل على إنسداد خراطيم ( الباور ) ويفضل تغيره كل سنتين او ثلاثة

ملحوظة :-






* عند تزويده على الى المستوى ال low والعربية باردة .. عشان مع السخونية بيزيد وبيوصل الى المستوى high




* نوع الزيت المخصص عند تغيره والمسرح من نيسان هو dexron III or equivalent




..................................................................................................................


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://ebdi3.ibda3.org
 
زيوت السيارات
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
عالم الابداع :: القســـــــــم العــــــــــام :: ركن السيارات-
انتقل الى: